e-Prosiding

IMPLEMENTATION OF PROJECT BASED LEARNING IN WRITING SEMANTIC SCIENTIFIC ARTICLES ASSISTED WITH THE EDMODO APPLICATION AS EFFORT TO ENHANCE STUDENT CREATIVITY

Latifah, Woro Wuryani



ABSTRAK.

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kesulitan siswa dalam menuangkan ide ke dalam tulisan, apalagi menulis merupakan karya tulis ilmiah yang tentunya memiliki kaidah-kaidah yang harus dipenuhi ketika kita akan menulis. Hal lain yang menjadi kendala adalah kesulitan siswa dalam memahami materi semantik, khususnya keragaman makna kata. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kreativitas siswa dalam pembelajaran penulisan artikel ilmiah semantik dan juga untuk mengetahui hasil penulisan artikel ilmiah semantik dengan menggunakan model pembelajaran PjBL berbantuan aplikasi Edmodo. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif deskriptif yaitu penelitian yang dilakukan untuk meneliti objek, suatu kondisi, sekelompok orang atau fenomena lain dengan kondisi yang wajar atau nyata (tanpa situasi percobaan). Tahapan dalam penelitian ini adalah menyusun pertanyaan atau penugasan proyek, merancang rencana proyek, menyusun jadwal, memantau kegiatan dan kemajuan proyek melalui aplikasi Edmodoo, melakukan penilaian, dan evaluasi. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas B1 dan B2 angkatan 2019 jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Hasil penelitian menunjukkan nilai rata-rata penulisan artikel ilmiah sebesar 85,18 dengan kategori baik dan hasil penilaian kreativitas sebesar 87,50 dengan kategori sangat kreatif.


Kata Kunci. Pembelajaran Berbasis Proyek, Artikel Ilmiah, Aplikasi Edmodo, Kreativitas


ABSTRACT.

The background of this research is the difficulties of students in pouring ideas into writing, moreover that writing is a scientific writing which of course has rules that must be fulfilled when we are going to write. Another thing that becomes a problem is the students' difficulties in understanding semantic material, especially the diversity of word meanings. The purpose of this study was to determine student creativity in learning semantic scientific article writing and also to find out the results of writing semantic scientific articles using the PjBL learning model assisted by the Edmodo application. The research method used was a descriptive qualitative method, namely research conducted to examine objects, conditions, a group of people or other phenomena with natural or real conditions (without an experimental situation). The stages in this research are preparing questions or project assignments, designing project plans, compiling schedules, monitoring project activities and progress through the Edmodoo application, conducting assessments, and evaluating. The subjects in this study were students in class B1 and B2 class of 2019 majoring in Indonesian Language and Literature Education. The results showed that the average rating of scientific article writing was 85.18 in the good category and the results of the creativity assessment were 87.50 in the very creative category.


Keywords. Project Based Learning, Scientific Articles, Edmodo Applications, Creativity



Download IMPLEMENTATION OF PROJECT BASED LEARNING IN WRITING SEMANTIC SCIENTIFIC ARTICLES ASSISTED WITH THE EDMODO APPLICATION AS EFFORT TO ENHANCE STUDENT CREATIVITY

Download Full Text
Published
03 Juli 2023
Issue
Volume (3). eProsiding - SIPB LEICon - Seminar Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 2022
Section
Article